Vad gör en stipendiat på strömsholm?
Jo en stipendiat hoppar gladjeligen upp ur sängen kl.05.30 varje morgon för att stupa i sängen igen vid 23.00 på kvällen, trött men lycklig i hopp om att bli en bättre ryttare för varje dag som går

Timmarna man inte sover tillbringar man i stallet eller uppe på hästryggen.


Vi är fyra stipendiater och tillsammans har vi 30 hästar fördelat på två stall, VITA och NORRA.
Alla dessa hästar ska

  • utfodras fyra gånger om dagen,
  • de ska ut i hagen,
  • de ska in från hagen,
  • de ska gå i skritten,
  • de ska till hovslagaren,
  • de ska ryktas (oftast två gånger alt tre)
  • all deras utrustning ska putsas,
  • de ska tvättas,
  • utrustning så som täcken och schabrak ska tvättas,
  • de ska visas för veterinär,
  • de ska tränas,
  • de ska tävlas,
  • de ska klippas,
  • de ska frisseras
  • och framför allt… de ska få KÄRLEK <3

Så nej vi har inga hästskötare, vi gör allt själva, varje dag, varje vecka, hela året.
På helgerna har vi valt att vara en man kort, vilket gör att vi kan vara lediga från just stalltjänsten var 14:de dag, men vad gör vi dessa dagar tror ni? Jo just de RIDER :P
Vi är galna, jag vet, men det här är inte längre vår hobby, det är vår livsstil, vårt yrke och vi är professionella i det vi gör. Behöver tre hästar trimmas och fyra ridas ut och det råkar vara på en ”ledig dag” är det bara att sätta igång.

 

Jag trivs som fisken i vattnet och önskar att jag skulle kunna få fortsätta detta liv för evigt, kanske inte vill ha stalltjänst i den mängd vi har nu resten av mitt liv, men att få rida alla dessa fina hästar, träna för alla bra tränare det hade jag inte tackat nej till.
Det är sjukt egentligen, jag tränar 4-5 dagar veckan för Marianne Essen, varannan vecka för Lussan, varannan vecka för Lars och ibland Kyra! Hur många har denna möjlighet?
Måste åter igen nypa mig i armen, känns overkligt att ens skriva att JAG får vara med om detta, lilla lina från krillehöla/falkenberg! 

Är så innerligt lyckligt lottad att få vara här mitt i ridsportens mekka, det är här allt händer, möjligheternas plats, undrar bara om jag ens kommer kunna ta in allt som jag vill ta in under den här tiden, man vill inte missa något!


Tack Emil
för att du står ut med din hästtok till flickvän, för utan dig hade detta inte ens varit möjligt!

Finns nog ingen som stöttat mig så som du, i både med och motgång
Tack för att du vill vara min hjärtat! <3

 

Åh just de, har DU en häst du vill ska bli tränad av mig eller av någon av mina stipendiat polare så är det bara att höra av sig. Vi tar emot hästar för inridning, tillridning, matchning inför 3 års test, Falsterbo,  årgångs championat och bruksprov. 
Just i detta nuet är min roomie/hoppstipendiat Lovisa Bartholf nere i Flyinge med ”sin” 4 åriga hingst som ska visas på bruksprovet. Håller tummarna för hela RS teamet att det går bra och att Catch me blir godkänd!
Lycka till!

Puss å hej!

 
 
 
 
 

1 kommentarer

Åsa

10 Mar 2014 19:55

Hej fina du!
Jag är så stolt över dig, att du verkligen sökte! Kan verkligen se dig i ditt esse där på RS :)
Det är jätteskoj att följa dig på håll, hade varit så sjukt skoj att kunna komma upp och hälsa på!
Saknar dig min förra goa jobbarkompis 💖 Kramisar Åsa

Kommentera

Publiceras ej